Formula 1 Hungarian Grand Prix 2014 |
Ajándékutalványok személyesen is megvásárolhatóak az Árkád üzletházban!
Cím: Árkád Üzletház, I.em (Média Markt mellett a mozgólépcsőnél) 1106 Budapest, Örs vezér tere 25.
Nyitva tartás: December 8-12.:10:00-21:00, December 15-19.:10:00-21:00, December 22-23.:10:00-21:00)
Így látta Gyulay Zsolt elnök-vezérigazgató a Formula 1 ENI Magyar Nagydíjat
2011. augusztus 02. 09:22
Közel kétszázezer néző volt a versenyen, a jegybevétel alacsonyabb lehet a tavalyinál.

Interjú Gyulay Zsolttal, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával

 -  Hány nézője volt a helyszínen a Magyar Nagydíjnak összesen, illetve az egyes napokra lebontva? Ez mennyire felel meg az előzetes várakozásoknak? 
Gyulay Zsolt: - Tökéletesen megfelelt az előzetes várakozásainknak a versenyhétvége nézőszáma, hisz Robert Kubica sajnálatos februári sérülése miatt eleve nem számoltunk az őt buzdító, és éveken át hozzánk általában a vasárnapi futamra érkező lengyel szurkolókkal. Így sincs semmi szégyellni valónk, ugyanis csütörtökön 35, pénteken 40, szombaton 55, míg vasárnap 65 ezren látogattak ki a Hungaroringre, azaz majdnem 200 ezer ember volt kíváncsi a négy nap alatt a 26. Formula 1 ENI Magyar Nagydíj eseményeire.

- Történt-e változás a nézők összetételében, azaz nőtt-e a magyar szurkolók aránya? 
Gyulay Zsolt: - Ez nem állapítható meg az eladott jegyek számából, de a magánvéleményem szerint a kilátogatók 80 százaléka külföldi szurkoló volt.

- Milyen jegytípusok voltak a legnépszerűbbek?
Gyulay Zsolt: - Noha már leintették a futamot, ám még zajlik a jegyértékesítések alapos, mindenre kiterjedő értékelése, így egyelőre nem tudok erre a kérdésre pontos választ adni.

-  Összesen mekkora volt az idei jegybevétel?
Gyulay Zsolt: - Itt is várunk még a pontos adatokra, de azt már elmondhatom, hogy a tavalyinál 10-15 százalékkal lesz alacsonyabb a Hungaroring jegybevétele.

- Milyen egyéb bevételi források voltak (szponzor, vendéglátás), mekkora volt ezek nagysága?
Gyulay Zsolt: - Az F1-es Magyar Nagydíj esetében nem beszélhetünk a jegybevételeken kívül egyéb bevételekről, hisz mi a pályát adjuk, és a futamhoz kötődő minden szponzori támogatás Bernie Ecclestone cégét illeti. A vendéglátás terén pedig az ország részesül komoly bevételekből, így ebből a Hungaroring Sport Zrt. közvetlen nem részesül.

-  Mennyit költött az állam az idei versenyre tőkeemelés vagy jogdíj formájában?  
Gyulay Zsolt: - A jogdíjakat továbbra is üzleti titokként kezeljük Bernie Ecclestone kifejezett kérésére. Idén az év elején a Hungaroring tulajdonosa, a magyar állam 600 millió forint értékben hajtott végre tőkeemelést a cégben. Ebből az összegből fedeztük egyrészt az idei évre előírt felújításokat, másrészt csökkentettük belőle a pálya bankhiteleit. Noha a teljes adósságállomány összege nem tartozik a nyilvánosságra, annyi elmondható, a tőkeemelés összege csak töredéke volt az elmúlt 6-8 év hiteltartozásainak.

- Van-e arra vonatkozó felmérés, hogy teljes hazai turizmusnak, a magyar gazdaságnak mekkora hasznot hoz a verseny?
Gyulay Zsolt: - Minden aktuális kormány megpróbált eddig is egy komoly kimutatást készíteni arról, hogy a Magyar Nagydíj a kifizetett jogdíj illetve a költségek ellenére mekkora hasznot hoz az országnak. Az eddig elkészült felmérések legpesszimistább válasza szerint is 2-3-szoros haszonkulcs jellemzi a futamot a költségvetés számára. Természetesen a Magyar Turizmus Zrt.-vel közösen egy átfogó tanulmány elkészítését kezdeményeztem az idei haszon kimutatására. Ez megközelítőleg szeptember közepére lesz kész, de az előkészületek már a futam alatt elkezdődtek. A közös fellépés a két cég között abban is látható volt az országimázs építésében, hogy a mogyoródi pálya két kanyarjában felfesthettük a visit-hungary.com logót, és ez a reklám majd egymilliárd emberhez jutott el a futam közvetítése alatt, hisz éppen annyiszor került képernyőre, ahányszor a versenyzők elhaladtak a célegyenesben és az azt követő kanyarokban. Ha mindezt reklámidőként kellett volna a közvetítés alatt megvásárolnunk, annak összegét legfeljebb dollármilliókban fejezhetnénk ki.

-  Mik a legfontosabb teendők a következő versenyig?
Gyulay Zsolt: - A takarítás már megkezdődött, ha annak vége, folytatódik a pálya hasznosítása. A 2012-es futamig mindenképpen lépnünk kell két dologban: a pálya aszfaltozását már nem halogathatjuk tovább, illetve a főépületet is fel kell újítanunk, még ha nem is silverstone-i költségeken. Utóbbira már annyira ráfér a felújítás, hogy a mostani, esős napok alatt be is ázott.

-  Mi a helyzet a pályahasznosítással, melyet székfoglaló ígérete szerint a Hungaroring a saját kézbe vett az év elején? Mekkora plusz bevétel származott ebből?
Gyulay Zsolt: - A pályát immáron a Hungaroring Sport Zrt. saját maga hasznosítja az év eleje óta. Nagyon jó kihasználtsági mutatókkal rendelkezünk, de azt tudomásul kell venni, hogy a földrajzi adottságaink miatt vannak gátjaink, illetve a mogyoródi lakosság zajtűrő képességét sem szeretnénk túlfeszíteni. Sajnos azt be kell látnunk, hogy maximális kihasználtság mellett sem fedezné a pálya bevétele az éves pályafenntartási és karbantartási költségeket, illetve a múlt adósságainak rendezését. A WTCC világbajnoki futam ide hozatala és lebonyolítása hatalmas sikernek bizonyult, de azt el kell ismernem, hogy a 75 ezres nézőszámot annak köszönhettük, hogy a belépőkért nem kellett fizetni. De ezt is vállalnunk kell a magas költségek ellenére, hisz a sikerünk mindenhova elvitte az ország jó hírnevét. A rendezvényekből származó bevételi számok remélhetőleg pozitív képet mutatnak majd – igaz, ezek 90 százalékban a jegybevételek alakulásától függ –, és amikor elkészítjük az éves jelentésünket, kellemes meglepetéssel szolgálhatunk az egész országnak.

-  A Hungaroring Sport Zrt.-ben milyen átszervezések, átalakítások történtek eddig az ön irányítása mellett, illetve várhatóak-e továbbiak?
Gyulay Zsolt: - Több átszervezés is volt az elmúlt egy évben cégen belül. Azt gondolom, hogy a tavalyi vezetőváltást követően az állam, mint főtulajdonos hozzáállása is megváltozott pozitív irányban a korábbi évekhez képest. Tavaly szeptember elején felelős gazdálkodást ígértünk, és úgy érzem, ez megvalósult eddig, mert hatékonyabban működik a cég, mint korábban. Jelenleg tizenegyen dolgozunk a Zrt.-ben, és ezt a létszámot nem is tudom, és ami a lényeg, nem is akarom csökkenteni, mert mindenki maximálisan megfelel a feléjük támasztott magas követelményeknek.

-  Kérem, nézzék át, hogy a sajtóban korábban több helyen megjelent alábbi táblázat adatai helytállók-e!

A jogdíj alakulása (Formula 1 Magyar Nagydíj, millió dollár)

2009  20,04
2010  22,05
2011  24,25
2012  26,07
2013  28,02
2014  30,12
2015  32,39
2016  34,82

Gyulay Zsolt: - Mint már említettem, Bernie Ecclestone mindig is megkövetelte, hogy mindenki üzleti titokként kezelje a jogdíj összegét, így természetesen nem véleményezem a táblázatban foglaltakat. A média feladata, hogy találgasson, de annyit azért elárulhatok, hogy a magyar futam jogdíja véleményem szerint az egyik legkedvezőbb az összes közül.

Forrás: Németh Márk/vg.hu